Pages

Tuesday, November 9, 2010

Sewing Projects: The four unfinished projects

As mentioned in my previous entry, I have 4 sewing projects to finish up.. So, saya buat satu entry khas tentang projek-projek tersebut supaya saya tidak lupa!

1) Sulaman Reben (Ribbon Embroidery: Initial 'a' )


I think this particular RE project has been in that state for a couple of years already.. You see, whenever I design my own RE pattern, I would be indecisive.. Especially, if the design is a bit elaborate.. I find it difficult to answer this simple question: "Is it completed?" Tengok ni, kadang-kadang saya rasa dah cukup dah.. Tak perlu tambah bunga dah.. Kadang-kadang saya rasa macam ada something missing.. Tapi, nak tambah apa lagi? Kalau tambah-tambah nanti kalau tak cantik macam mana?


When I could not answer that question, I cannot move on to my next question:
"What shall I make with it? A Tote Bag? A Cushion cover? Atau frame kan aje?"

Sebab tak boleh jawab the first question, maka lipat-lipat masuk dalam beg..

Since then, I would work in reverse.. Saya akan fikirkan end product before I start with any projects.. Lebih mudah sebab kita dah boleh tahu apa keperluan end product tersebut.. Contohnya, I'd know if I should go to the shop and buy zipper, ribbons or bias tape..

2) Teddy Bear

Tengok badan dia ni, macam katak pun ada kan?


Ini Nina punya.. Mama dia beli kat US.. berbeza sungguh rupanya dengan si katak di atas..


Yang ini kesnya sebab konon-konon sayang nak buang perca kain.. Jumpa free pattern online, terus gedik2 nak cuba.. last2 malas nak jahit tang kepala dia.. Tiba-tiba teringat cerita Ali Baba Bujang Lapuk.. Panggil Apek jahit kepala..

Awas Apek longkang oi kaki melompat
Apek jaga depan ada longkang!

3) Baju Kurung



Hehe.. Saya baruu nak belajar jahit baju kurung.. Belajar dari kawan-kawan yang memang dah pro jahit baju kurung.. Hasilnya, tengoklah sendiri.. Terkandas di tengah jalan.. Eh, saya bukan salahkan tok guru saya.. They are awesome teachers.. Anak murid yang agak gayat nak cantum jahit, tak confident.. Seriau tak muat nak pakai baju yang dijahit sendiri.... But don't worry, I am slowly gaining my confidence.. Insya Allah.. Kalau tidak, jangankan nak mencantum, nak menggunting kain pun tak lepas-lepas! Tujuan asal nak belajar ialah supaya saya boleh jahit baju kurung sendiri.. Kalau tak confident, macam mana nak capai tujuan asal, kan? Oh, dan juga sebab saya tak mahu seni menjahit baju kurung hilang ditelan zaman.. Aiceh.. Bajet jawapan standard Gadis Melayu ayu pulak I.. Cet..


4) Nina's Quilt Cover
Nina is my eldest niece.. Anak buah yang sulung.. Si comel yang bila takde, rindu.. Bila ada, constantly buat my blood go upstairs.. Samalah dengan yang lagi dua orang tu.. Kalau baik, memang die oranglah the cutest little angels.. Kalau nakal, rasa nak gigit2 jek..

Anyways, I promised my sister to make Nina one nice little cushion cover.. That was like three years back? Long story cut short, the promise somehow turned into making a queen sized quilt cover.. In case you're wondering why this particular project is not completed yet after three longg years, let me just repeat myself once more.. QUEEN SIZED QUILT COVER.. need I say more? My progress is like 25%, kot? When If this project is finished, I'll tell you why it took me such a long time to finish.. Maybe I need even not tell you why.. You'll know when you see it.. :P You don't get to see it now cuz it's suppose to be a surprise.. Kalau dah siap, takpe..

Haih.. Okie.. We have roughly a month and a half to go before 2011.. I would try my bestest (best of the best) to finish up project 1 - 3 before the end of the year.. That one last project? I give it 6 more months, eh? Hehehe..

So, till we meet again..

Toodles!

No comments:

Post a Comment