Pages

Tuesday, October 5, 2010

:: Butter Prawn.. Nyums! ::

I am a huge fan of Prawns.. or Shrimps.. whatever you call them.. As long as they fall under the crustaceans family, saya suka.. Kalau dapat makan udang galah yang cooked to perfection tu lagi lah sukaa! Udang galah. Butter. Garlic. CUKUP.. yang penting, the tender, juicy flesh yang fresh.. oh nyums..

Ehem, anyhew, lately I've been obsessed with making the perfect Butter Prawn.. Punca? Mantis Prawn.. Apa itu Mantis Prawn? Sila Google.. Mana nak dapat kat Malaysia ni? Rahsia... haha.. takdelah.. pi carik kat pasar kat Sungai Besar.. murah murah jek.. Punca kedua: teringat-ingat the fine, silky threads of the eggs.. paling marvellous yang pernah dicuba ialah di Kelana Seafood Restaurant.. Dah tak wujud dah pun restoran tuh.. dah kene runtuh nak develop apa tah pulak.. Nowadays we go to Sri Ayuthya Restaurant to enjoy this dish.. Sri Ayuthya ada a few branches.. USJ, Damansara, and my friend claimed that they also opened one branch in Penang.. but that's just my personal preference.. I'm sure you can find this dish at any good seafood restaurant..

Back to my obsession.. So I tried cooking this dish a few times already.. Tastewise, almost menyamai yang kat restoran2 itu.. But I cannot seem to produce the fine, silky threads of the eggs.. Frust ok.. Kalau I sumpah-sumpah, sure I akan keluarkan stress spots I.. (baru tengok National Geographic kat TV tadi).. Translation sumpah-sumpah : chameleon.. Selagi tak dapat achieve that fine strands, I akan berusaha lagi dan lagi dan lagi.. For now, I have to be satisfied with my Butter Prawn looking like below:


Ini bukan mantis prawn, ini udang rimau

Usaha tangga kejayaan.. Ye lah.. Pakai lif ke, escalator ke tak leh ek? Huhu.. As soon as I get that fine, silky threads, I am soo gonna be happy.. Okie dearies..

Toodles!

No comments:

Post a Comment